Hvorfor hælspore?

 

 

Årsagen til hælspore er ofte kombinationen af en fejlstilling i foden, hårdt hælisæt ved gang og fodtøj som invitere til vægtbæring på hælen

Fejlstilling af hælknoglen

Ved hælsporer ses ofte en fejlstilling af hælknoglen, og når positionen korrigeres, slukker hælsmerten. Pronation er den mest almindelige af de to fejlstilling, hvilket kan relateres til sko med manglende plads til tæerne. 

fejlstilling af hælknoglen

Hårdt hælisæt

De fleste, som har hælsporer, kan kendes på at de har et hårdt hælisæt både når de går og når de løber. Det betyder, at ved hvert skridt skabes et relativt højt og uhensigtsmæssigt stød på hælen.

symmetriske sko

Har du hælsporer går du sandsynligvis rundt i sko med symmetriske skosnuder. Når storetå ikke har plads og bliver vredet skævt, så opstår der en forstyrrelse af hele fodens stabilitet. Resultat bliver en øget belastning omkring hælknoglen og dermed en øget risiko for hælsporer. 

 

fodformede sko

Kropsholdning

Hælsporer er ofte forbundet med kropsholdninger, hvor vægten er forskudt bagud. I denne situation går kroppens lodlinje ned gennem hælen og dermed øges belastningen på hælen. Kropsholdningen med vægtforskydning tilbage på hælen er i tæt relation til kroppens balancereaktioner. Denne spontane reaktion er normalt koblet til de symmetriske skosnuder med manglende plads til tæerne.

Kompensation forplanter sig

Når kroppen gennem længere tid bliver udsat for en fejlstilling i foden og hård hælisæt ved gang, så skabes et kompensationsmønster  andre steder i kroppen. Eksempelvis vil nogle af hoftemusklerne spænde op og blive stramme. Dette mønster vil virke selvforstærkende på hælsporermønsteret og dermed bliver det sværere at genvinde en normalt og smertefri bevægelse.

Bliv klogere på hælsporer 

Tilmeld dig gratis mailkursus

3

Hvad skriver internettet

Om hælsporer?